En tur till Svenska Foder i Åhus med Enar och Bulkbilen
Det här reportaget ingår i en serien från 2010-2011 ”Jobbet på kvarnen” där vi får följa arbetet på kvarnen året
runt och genom olika personers jobb och roller på kvarnen. En reportageserie där vi fått följa några nyckelpersoner och verksamheter under ett år på kvarnen. Här möter vi Enar Nilsson, delägare och chaufför på Hönryds Kvarn i Morup.
Text & Bild: Britten Toftarp
runt och genom olika personers jobb och roller på kvarnen. En reportageserie där vi fått följa några nyckelpersoner och verksamheter under ett år på kvarnen. Här möter vi Enar Nilsson, delägare och chaufför på Hönryds Kvarn i Morup.
Text & Bild: Britten Toftarp
Klockan är sex på lördagsmorgonen och solen går upp över Morup så där ljuvligt, när luften är alldeles kall och ren.
För Enar Nilsson, chaufför och delägare i Hönryds kvarn AB är detta närmast en sovmorgon, då turerna till Åhus i Skåne brukar börja runt halvfem på morgonen, året om i ur och skur. Men just den här dan, en lördag, så kör vi bara för att hämta ett extralass i Åhus, till den kommande veckan som beräknas bli lite stressig. Lördagar hör inte till vanligheterna på kvarnen heller men inför stora helger, skörd och annat så får bröderna räkna med att köra för allt vad tygen håller. En normal ”Skånedag” för Enar kan börjar vid halvfem och ta slut bortemot sju på kvällen. Då har han hunnit hämta upp 40 ton foder av blandade sorter nere på Svenska foder i Åhus och sen kört runt på gårdarna i Halland och ibland även Västra Götaland för att fylla upp med foder till djuren.
Att veta i vilket fack man skall lägga sorterna ingår i den dagliga planeringen och det blir sen ett evigt backande fram och tillbaka under utlastningsfickorna vid lastningen på anläggningen i Åhus. - Man får vara beredd på att klättra runt lite på bilen när man lastar säger Enar. |
Han hoppar vant ut och in i lastbilen för att backa fram och tillbaka under facken och sen snabbt klättra upp och ner för stegen till bulkarna för att rätt sort i rätt bulk (bulk är den där kulan på släpet, för oss som inte är helt hemma i teminologin).
Det tar ungefär en timma att fylla upp bilen och jag, som sitter bredvid, skulle jämföra det med ett riktigt svettigt pass på Friskis och svettis. Vi lämnar Åhus och Enar tömmer en stor flaska vatten , tröjan är sjöblöt av svett vilket innebär ett snabbt ombyte inför hemfärden till Morup. Vägen hemåt är en härlig färd som går i sakta mak och njuter vi av solen, landskapet. Radion spelar Monica Zetterlunds ”Gud gjorde ej gröna små äpplen...” och vi nynnar med i texten. Vi stannar till i Snapparp utanför Laholm som är stamstället för lunchen under Skåneresorna. Här har vi lite stammisrabatt och det serveras rejäl husmanskost som smakar bra efter ett riktigt ”gympass”.
De är ett helt gäng chaufförer på kvarnen nu, Lars-Bertil, Enar, Kenneth, Marcus, Christoffer, JC... Ja, de flesta är inhyrda för varje tur men tre av dem är anställda. Det är inte alla som kör på Skåne heller, för den delen, men de som gör det har imiterat Enars stamställen för fika och lunch, som stämmer ganska bra med turen i övrigt. När vi kommer hem igen så har klockan hunnit bli två och vi har bilen full med SF 300, Primok mm.. Det har varit en bra dag på Hönryds kvarn och vi har även kommit fram till att kvarnen fyller 150 år i släkten 2013... Se lastning i Åhus på film?Självklart har vi följt upp detta reportage med en nattlig tur till Åhus då vi filmade hela äventyret. Även den här gången blev det under en storm i Halland. Du ser den här nedan och kan se fler filmer på vår Youtubekanal.
|
FAKTA HÖNRYDS KVARN AB
Kvarnen byggdes 1863 av Anders Jeppson från Skåne, en avlägsen släkting till oss nuvarande ägare, bröderna Kenneth, Håkan och Enar Nilsson. Vi har ett utvecklat samarbete med Svenska Foder och är placeringsort för en av deras säljare. I dagsläget är vi 9 anställda samt 2 extrachaufförer vid behov.
Vi producerar runt 70 ton per dygn och lagrar in cirka 8000 ton spannmål från lokal produktion i Halland. Vi har en gårdsbutik på Hönryds kvarn och vi säljer även bränslepellets, drivmedel , utsäde, gödning och specialfoder.